onsdag 19 augusti 2009

Havsöring 1,37 Kg

Smällfet, 45 cm & 1,37 Kg
Så var det äntligen dags för en fisk av något grövre kaliber i alla fall. Mattias och jag gav oss i väg på ett "efter jobbet pass" norr om Göteborg.
Fiskevädret var la så där enligt Mattias medans jag tyckte det var nästan optimala förhållanden. Det var nån sekundmeter vind och flera stora stim med småfisk i ytan. Ingen synbar öringaktivitet än så länge dock.
Nåväl, jag startade fisket med en brun Dog Nobbler och det dröjde inte många kast innan det sög tag i linan. Fisken drar iväg bra efter mothugget och jag känner genast att det handlar om en lite större fisk. Efter ett par korta snabba rusningar och nån minuts fightande börjar den ge med sig och jag får se en mycket vacker och fet fisk komma glidande. Håvningen går bra - Gött, äntligen en bättre fisk! Ett riktigt kraftpaket. 45cm & 1,37Kg som en rugbyboll rent ut sagt!
Man är rätt nöjd efter en sådan fisk, långt ifrån den största man fått men en av de vackrare!! Tar en välbehövlig mackpaus efter fisken och lite spaning ut över havet. Vi ser i stort sett inga vak eller annan öringaktivitet för den delen heller denna afton trots småfiskstimmen som drar runt.
Det blir blindfiske och jag lyckas landa och returnera ytterligare 3 öringar, den ena en fin pjäs strax under måttet. En lyckad tur och sensommaren har börjat bra fiskemässigt.
Ser med spänning fram emot vad September fisket kan ge.........

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar