måndag 12 april 2010

Österlen 2010

Storsteniga Östkusten
Resan startar mot syd-östligare breddgrader på Torsdagskvällen. Efter 30 trygga mil med Peter bakom ratten är vi framme vid Ekenäs gård vid 10-tiden på kvällen. Fiskefrossan börjar göra sig påmind, förväntningarna är på topp och vissa utav oss har svårt att somna. Peter nästan yrar sig till sömns drömmande om stora havsöringar.
Blänkarspanarn Itzak
Fredagen:
Vi har bestämt träff med "Lundapågen" och bloggaren Thomas Schönström , alias Itzak, vid Kiviks hamn/Klockstapeln. Vi möts upp klockan 6, riggar spön, snackar lite taktik och bekantar oss med vår nya fiskekamrat.
Jag får även mottaga mitt "pris" från Thomas flugnamngivartävling på bloggen hans, 3st "Itzaks Rusty" som flugan numera heter. Knyter givetvis direkt på ett av mina ny tillskotttafsen. Vi sprider ut oss längs kustremsan och fisket drar igång. Peter drar på en besa ganska omgående som precis innan landning går loss. Fisken ger oss hopp om fler. Jag byter plats och har på kort tid ett par hugg och dragningar i linan men det vill sig inte riktigt och ingen fisk behagar fastna ordentligt.

Blänkare - 60cm, 2 Kg
Efter paus med intag av lite mackor samt värmande drycker vadar Lucas ut i sina "lånevadare" eftersom hans egna läckte som ett soll. Han lyckas kort därefter att dra på en fisk som fightar på bra ett tag. En stilig blänkare som vi behåller. 60cm & 2Kg. Efter detta drar vi vidare till Vik där Lucas tar fisk nummer två. En besa som får friheten åter. Det händer inte så mycket mer denna morgon/förmiddag och vi tackar Thomas för fiskesällskapet och hoppas på ett återseende. Thomas drar hem till Lund och vi beger oss till vandrarhemmet och laddar inför kvällsfisket. Mer om dagen finns att läsa på Åtankar.
Peter å havet
Kvällspasset lägger vi vid Karakås/Musteriet. Peter lyckas även denna gång dra på en besa ganska omgående, till skillnad från förra försöket lyckas han landa denna fisk. Peters första "östkustare" är ett faktum. Lucas & jag har inte ett napp! Välbehövlig sömn efter tung dag väntar på vandrarhemmet.
Lördagen:
Vi startar fisket i Vik, det ger dock inget så vi flyttar oss ganska omgående till Gislövshammar.
Lucas lyckas landa en besa. En ströfisk. Turgubbe. Peter och jag har inte ett napp!
Vi bestämmer oss för ett sista stopp vid Klockstapeln innan middag och vila inför kvällspasset.
Lucas lyckas landa en mini blänkare. Peter och jag har inte ett napp! Vi detta laget är jag nu riktigt frustrerad och börjar känna hopplöshet.....
Kvällspasset lägger vi, precis som kvällen innan, vid Karakås/Musteriet. Peter krokar och landar återigen ganska omgående en öring. Lucas drar på en riktigt lång besa, på en Itzaks Rusty, som uppskattas till 4Kg. Nu börjar pressen öka på mig! Jag måste ta en nu!
Efter platsbytet kommer så äntligen hugget och rusningen - den stiger av. Helvete! Detta är inte min resa. Endast två kast senare sitter en ny fisk som faller för en rostbrun "shrimpfish". Den är riktigt stark för att vara en besa och kämpar på i säkert 10 minuter under hård press. En blankbesa. 68cm - ca 2,5 Kg. Lucas kommer tågande och intar en sten. Han drar i snabb takt 4 mindre öringar på en grön CDC-räka, jag lyckas också landa en mindre fisk och tappa ytterligare 2 st på min shrimpfish. En riktigt bra kvällspass trots isande nordliga vindar.
Extremfiske
Söndagen:
Återigen är vi vid vattnet vid 6-snåret. Morgonfisket skall testas vidKarakås/Musteriet. Vi möts av höga dyningar, efter lördagskvällens och nattens blåsande, som omöjliggör flugfisket.
Vi drar till Vik för att testa om det går bättre från klippkanterna, men icke. Vågarna slår meterhöga mot berget och vi bestämmer oss för att lägga ner och beger oss till vandrarhemmet.
Vi summerar in 13 landade öringar. Lucas dominerar med 9 st, Peter & jag får nöja oss med 2 var. Tack för denna gång Österlen!



4 kommentarer:

  1. Väldigt trevlig sida/blogg! :D
    Tight lines
    /Tellis

    SvaraRadera
  2. Kan ju inte annat än att bli bra med dessa fiskekompisar framför kameran! Förbjudet att misslyckas!

    //Andreas

    SvaraRadera