söndag 4 juli 2010

Julinatt

På besök i håven...
Efter att barnen hade somnat och de vardagliga sysslorna var avklarade satte jag mig på cykeln för att kolla om det var nån aktivitet på nån av mina sommarfiskeplatser. Väl framme möttes jag av en varm lätt sommarvind från väst som knappt krusar ytan. En del sjöfågel stör mig i min ivriga vakspanning. Jag brukar inta en ganska hög punkt på den halvö jag befinner mig på, plocka upp utrustning samtidigt som jag övervakar händelserna vid vattnet.
Denna kväll ser jag inte några som helst aktiviteter de första 2 timmarna och jag överväger att byta plats eller bege mig hemåt. Men så blir det stiltje för en kort stund innan vinden vänder till svag sydöstlig och vattnet börjar strömma utåt med ganska god fart. Vips, så kommer också fisken igång. Det vakar överallt, mest troligtvis småöring och småtorsk. Men så ibland ser man grövre vak och småfisk som flyr över ytan.
På ett ställe ser jag en fisk som verkar vara lite grövre och som gång på gång gör attacker in på grunt vatten. Smyger dit och drar min svart "foamryggsfluga" över platsen, fiske kastar sig över flugan men missar, nästa kast samma sak. Denna gång sitter den på nån halvsekund innan den släpper. Avvaktar på höjden tills den börjar jaga igen. Öringen tar flugan på första kastet igen, hoppandes över ytan. Riktigt fräckt! Det visar sig vara en hyfsat tjock fisk på 40cm.
Jag testar sen på flera andra fiskar som också de verkar vara av grövre kaliber, men de tar varken på svart "ytskrapare", sommarmask eller räkimitationerna som jag erbjuder.
Till sist får jag på en som drar iväg i snabb takt efter krokning, den känns bättre men jag hinner inte bedöma situationen innan den kliver av. Som vanligt med de fiskarna man verkligen vill se!
Klockan är nu 3 och det har börjat ljusna, jag beger mig hemåt för några timmars sömn innan det är dags för veckans sista arbetsdag. Måtte det bli bra väder för sommarnatts fiske snart igen för det är riktigt roligt det här! Havsöringsfiske när det är som bäst och förmodligen svårast!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar