måndag 5 juli 2010

"Räkfrossande Sikar"

På vägen hem från senaste nattfisket passerade jag ett ställe, i närheten av en skyddad båthamn, där det vakade i stort sett hela tiden den lilla stunden jag observerade. Rejäla vak vittnade om hyfsade fiskar?
Bestämde mig sent igår att för att göra ett försök på platsen. När jag var färdig riggad vid 00.30 var fisken redan igång med jakten. Jag spanade ner i vattnet med pannlampan och fann enorma mängder räkor - ingen mask vad jag kunde se! Det fick bli en mörkbeige CDC-räkatafsen.

Jag gjorde sporadiska kast mot vakande fisk, ibland plogade de sakta fram i ytan, mycket märkligt. Första kontakten sitter, fullt ös i fem sekunder sen bara segt.....En sik glider sakta in mot kanten! Ganska förvånad faktiskt! Har aldrig fått Sik här förrut.

Fisket fortsätter och jag drar totalt 4 Sikar med en topp på ca 1.4Kg (1.6 i håven). Skoj med den store men mest bara tungt under fighten. Är fortfarande lite konfunderad över de enstaka "jätteattackerna" in mot land, kändes som större öring? Får nog prova ett pass till på samma ställe och då skall "torrisarna" med för att se hur Sikarna svarar på det?

Summerar in ett riktigt roligt pass efter vakande fisk, hade jag inte tappat de flesta av fiskarna och om fighten vart lite bättre hade det blivit betyg Toppklass ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar