fredag 20 augusti 2010

Tafsbrott, 3 tappade & 35:a

Del av Lagunen......
Två havsöringsturer de senaste dagarna, här kommer en resumé!
-
På Onsdagskvällen trotsade Lucas, Peter och jag regnet och de ostliga vindarna. Turen gick som förväntat åt helsike. Vi testade ett tiotal heta platser med endast ett fåtal kontakter och en landad 42:a för Lucas.
-
Idag (Fredag) var jag själv i båten. De fick bli ett kort lunchpass medans barnen var på inskolning hos skola och dagis. Högvatten och sydliga vindar, ca 6m/s, så hade jag förhoppningar trots att det var ett "mitt på dagen" pass. Men det startade lika trögt som sist. Inte ett följe eller känning någonstans?
Bestämde mig för att testa Lagunen som sista stopp. Ankrade upp strategiskt i mitten. Ett av kasten landar uppe på berget, när flugan dimper ner i vattnet hinner jag bara göra ett hemtag innan jag ser en stor virvel. Ett drag till, fisken tar precis när jag skall göra nästa drag. Linan slinker ur näven av det kraftiga hugget, när jag halvsekunden senare fumlat tag i linan känner jag ett kraftig ryck igen, tafsen går av! Drar iväg ett par ramsor, den kändes riktigt stor. Tafsen hade gått precis under upphängaren, förmodligen en vindknut. Jaja, av med upphängar-räkan och det får bli en singel Brun-Magnus igen.
Ett par kast senare drar det på utav helvete igen. Denna fisken sitter på i typ 20 sekunder och hinner med två goa luftsprång innan den kliver av. Det är inte sant! Den hade lätt vart "säsongsstörste", uppskattar den till 2Kg plus-minus några hundra gram.
"Åle-fiskaren", som håller på att lägga ut sina ryssjor i närheten bevittnar det hela, kommer och lägger till jämsides "Den såg fin ut! Har öringen kommit in nu?" frågar han. Ja, Jo, Det är väl så! Är det ända jag får ur mig.......
Efter en kort banan-paus tappar jag två mindre fiskar, det går troll i det! Jag lyckas till sist få en liten tröstöring innan jag åker hem!

3 kommentarer:

  1. Fan vad surt. lät som riktigt fina fiskar. Den storleken växer väl inte på träd nere hos dig?
    O så att "vinden" ska vara med och strula till det och slå knut på grejerna :)

    SvaraRadera
  2. Surt är det rätta ordet och såna fiskar hör inte till vanligheterna.....Svårt att uppskatta storleken i stridens hetta dock!?

    Vinden är bra att skylla på i många fall ;-)
    Månen kan man ta till också.....

    //Andreas

    SvaraRadera
  3. Månen! Ska komma ihåg det :D

    SvaraRadera