onsdag 1 september 2010

Morgonfiske!

Den vackra ålefiskarstugan.....
Jag skrev i mitt senaste inlägg att det inte skulle finnas tid för något mer havsöringsfiske den här veckan. Men efter Peters fina fisken den senaste tiden var jag bara tvungen att klämma in ett pass. Jag fick helt enkelt ställa klockan och köra ett fiske innan jobbet, bra med flex ibland.....
Morgon till ära var det ganska normalt vattenstånd och sydostliga vindar på 1-2 m/s, det kändes inte helt omöjligt.
En brun Magnus samt en ljus upphängar räka fick förtroendet från start. Redan på första platsen drar det på en välmatad 44 cm:are.
En liten, liten vik längs en annars rak kuststräcka, har i stort sett alltid kontakt på denna platsen. Alltid skönt med en bra start.
Eftersom tiden är knapp drar jag vidare till favoritplatsen "Lagunen". Börjar med att kasta av runt kobbarna utan resultat innan jag driver in i själva Lagunen. Väl där smäller det på ganska omgående, en stark fisk. Man lurar sig lätt på fiskens styrka den här årstiden men det visar sig vara en fin fisk prick på måttet.
45cm:are med välfylld buk.
Efter drillen har jag hamnat ur position, en tyst rodd senare är jag på gång igen. Det är bra drag i lagunen och jag tar tre mindre fiskar mellan 20-30 cm och tappar några. Noterbart är att alla fiskar hittills tagit på den lilla upphängarräkan.
Vid nästa drift så känner jag återigen hur en mindre fisk tar flugan. Plötsligt blir det tyngre och ryckigare. Jag har fått på en dubbel!!! Lyckan är som oftast vid dubblar kortvarig, jag tappar den mindre fisken. Den större fisken, uppskattningsvis kring måttet, kämpar på bra. Den drar på med flera höga hopp innan även den lossnar. Tråkigt!
När klockan närmar sig 08.30 har solen börjat värma och aktiviteten avtagit bestämmer jag mig för att bege mig hemåt och vidare till jobbet.
En lyckad morgon med 5 landade och lika många tappade!
Börjar bli bra tider nu!

1 kommentar: