torsdag 25 augusti 2011

Flygmyror överallt

När jag anlände till den för kvällen utvalda viken såg jag ganska direkt ett par fiskar som gick och vakade. I och med att havet låg spegelblankt kunde jag också snabbt konstatera att ytan var fullständigt belamrad av flygmyror. De var överallt och riktigt tätt satt de! Havsöringen som inte är sen att börja kalasa på det som bjuds tog givetvis tillvara på det här uppdukade matbordet. Till en början såg jag bara mindre fiskar men vid enstaka tillfällen kunde jag även se att det var lite större fisk i farten.

Tro nu inte att jag hade med mig några flygmyror eller andra mindre svarta flytande kreationer idag, inte ens flytlina hade jag med mig. Detta skulle ju bara vara en liten "efter jobbet tur".
Jag hittade i alla fall en liten svart nymfliknande märla i asken som fick duga. Efter halvtimmes resultatlöst kastande ser jag så en bättre fisk vaka inom kastavstånd. Snabbt ut med flugan och öringen tar faktiskt min lilla svarta fluga direkt. Efter en bra fight kan jag håva en smällfet godkänd öring, den får bli stekfisk.
När jag rensar öringen hittar jag inte helt oväntat otroliga mängder med flygmyror i öringens mage.

Jag får inget mer den här kvällen, inte ens en dragning. En sådan här kväll ångrar man verkligen att man inte har med sig rätt grejer, det hade kunnat bli en kanonkväll med havsöring på torrt.
Skall nog ta och plocka ihop en liten ask med myror, getingar, harkrankar och lite annat i landinsektsväg som kan falla öringen i smaken så här på hösten.
 Smällfet och skönprickig
 Havsöring "close up"

Myrvak i viken

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar