torsdag 29 september 2011

Avslutande spöböj

Spöjböj in i det sista
Igår onsdag bestämde jag mig för att ta en dag ledig från jobbet för att fiske av mig det det där sista havsöringssuget för säsongen.
Ett sug som givetvis kommer tillbaka redan första veckan i Oktober eller aldrig ens är i närheten av att försvinna.
Dagen till ära blåser det aningen mer än vad jag hoppats och förväntat mig. Jag hittar en del läplatser och uddar med vindkanter som brukar dra till sig öringen. Den första arla morgontimman i mörker ger inte mycket men när det börjar ljusna en aning tilltar viss aktivitet. Ett par dragningar innan jag lyckas kroka en mindre öring på jättegrunt vatten längst in i en lävik.
 "Flyfictionbåten" vilar på ett skär
I och med att jag fiskar på de lite lugnare platserna i skydd från vinden byter jag till två mindre flugor.
Det ger förmodligen resultat för i nästa lävik drar det iväg rejält. Känner direkt att det handlar om en större öring då den mest går och trugar och ger ifrån sig de där goa tunga knyckningarna. Drillen blir ganska odramatisk och jag kan efter nån minuts stångande håva en hyfsad öring på 54cm & 1,7Kg.
Äntligen att man lyckas landa en av de lite större fiskarna efter senaste tidens fadäser.
Bra avslutning
Jag fiskar fram till lunch ungefär men det är det där riktiga "draget" i havet denna morgon heller. Jag lyckas till sist landa totalt 5 öringar varav en över och en strax under måttet. Det känns ändå som en bra avslutning på säsongen och jag ser fram emot vad nästa säsong kan föra med sig.

Lite nya foton kommer att laddas upp på: http://www.flickr.com/photos/flyfiction/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar