söndag 2 oktober 2011

Kanonfiske i Tiveden

När vi anländer till "stora sjön" är det alldeles vindstilla och dimman ligger tjock över sjön. Här och där hörs små sipp-vak. Förväntningarna stiger omgående. Det verkar som att vi återigen har turen att få uppleva en helg med fantastiskt höstväder i urskogen. Vi har givetvis förra årets höstfiske färskt i minnet, Lucas och jag. Med på turen denna gång är även tre av Lucas arbetskamrater, José, Kent och Petter. Vi riggar upp snabbt och drar iväg åt lite olika håll. Får rapport via mobilen att Kent omgående spräcker nollan, en regnbåge har fattat tycke för hans nattsländepuppa. Bra start!
 Inte en krusning
I en liten inbuktning av sjön ser jag sen hur minst tre fiskar går och sipp-vakar i ett lugnt fint tempo. 0,16 tafs och mini myggpuppa (med foamcylinder) blir receptet. Två fiskar stiger till puppan men krokningen vill sig inte. Jag byter till en skalbagge och då smäller det direkt. En vacker båge returneras efter en kort men intensiv kamp.
Jag fortsätter patrullera längs sjön, fastän fiskarna på första platsen fortsätter med sitt landnära födosök.
Lite längre bort ser jag en fisk som avslöjar sig med två vak, i en jätteliten vik. Smyger i position. När jag ser fisken för tredje gången skickar jag ut skalbaggen som knappt hinner landa innan den försvinner. Regnbågen inser direkt sitt misstag och går upp i ett hopp innan den simmar rakt förbi mig, ut från sin lilla vik mot öppet vatten. Drillen går bra och jag kan stranda en kanonfin båge strax över kilot, bra kondition, tagen på roligaste tänkbara sätt.
Och så här fortsätter det, hittar fisk som går och vakar på det ena stället efter det andra. I sanningens namn hinner jag inte så långt runt den stora sjön. Jag hittar fisk på för många ställen som jag bara måste fiska på. Totalt lyckas vi landa 15 fiskar i gänget. Kent och jag dominerar med 5 fiskar var. Alla får fisk vilket givetvis är trevligt. Lägg därtill säkert lika många tappade fiskar och åtskilliga kontakter så förstår ni att det var en bra Lördag att besöka Tiveden Flyfish.
Fler foton på: www.flickr.com/photos/flyfiction/
Lucas "lurpassar" på fisken som patrullerar i viken.
Kan ni se "sipp-vaket" utanför tallen?

4 kommentarer:

  1. Låter gött det där. Regnbåge på hösten är trevligt värre.

    SvaraRadera
  2. Det var gött Mattias :-)
    Hade gärna haft en egen sjö som ni har....

    Tack skall du ha Magnus!

    //Andreas

    SvaraRadera
  3. Ja egen sjö är trevligt. Kan dok konstatera att Bågen inte verkar palla med under flera år. Dom har varit i vattnet i 4 år och nu verkar det inte vara många kvar. Vad det beror på är det ingen som vet. Kan vara en massa anledningar. men att ha en egen sjö är fortfarande lika behagligt. Får se om öringarna Pallar med bättre. Verkar så så här långt.

    Du är välkommen om du har vägarna förbi.

    //Mathias

    SvaraRadera