söndag 15 april 2012

Sent Lördags kvällspass

 Granstav frestar öringen
Igår kväll fixade jag barnvakt åt Granstavs dotter, min fru Anna fick nöjet att ställa upp och passa Mira så att pappa Peter kunde följa med mig och Lucas på ett kvällspass.
Vi fiskar från klockan 7 på kvällen tills det mörknar. En ganska dunkel afton på kusten där molnen i väster skyddar solen från att sticka fram. Med en ganska svag vind från syd-väst hittar vi ett par fina vindkanter vid ett par uddar. Vi betar av dem utan resultat.
I en mindre lävik hittar jag ett par öringar. Tappar en bättre fisk innan jag landar en i den mindre skalan.
Precis innan mörkläggning blir det litet aktivitet och vi landar ett par fiskar. Peter tar en ganska lång (53cm) hanne, en blankbesa med jättehuvud som givetvis får simma vidare.
Totalt tar vi 5 öringar, Peter 2 och jag 3. Lucas, "Ulkmästaren" som han numera heter, lyckas återigen landa en liten Ulk.

Edit* Fick en sen rapport från Lucas som var ute på en kort tur under Söndagskvällen. Glädjande var att "Flyfictionbåten" fungerade på jungfruturen för säsongen. Fisket var ok och Lucas landade 2 öringar och hade otaliga hugg och dragningar. Den tjocka 43cm:aren, längst ner i bild, gav en rejäl fight.

Fiskestopp ett par dagar igen, Tjänsteresa till Umeå står på programmet.

Lucas mobilfoto på 43cm havsöring


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar