torsdag 21 juni 2012

Återigen en lyckad natt!

Vacker solnedgång i väntan på silvret......
Igår eftermiddag försökte Lucas och jag fixa i ordning den krånglande båtmotorn i hopp om att komma ut bland kobbar å skär i sommarnatten. Men icke, den har nog gjort sitt för ett tag framöver. Motorn behöver förmodligen en omfattande renovering för att åter vara brukbar. Något besvikna ser vi sommarfisket med båten glida ifrån oss. Vi får se om vi lyckas få ordning på grejerna om ett tag.

I vilket fall som helst så var det finväder i Göteborg igår och med lovande prognoser för natten så var det bara att ge sig hemåt för att ladda upp. Jag gav mig av på cykeln och var framme och riggad för fiske strax innan midnatt.
Ganska omgående ser jag hur två hyfsade öringar vakar runt en grynna. Gång på gång, lugnt och metodiskt. På med en svart ytskrapare. Den ena öringen tar på fösta kastet, drar iväg nån meter innan den går loss. På nästa kast sitter den andra öringen. Kan en kort stund senare landa och returnera en öring på ca 40cm.
Efter detta flackar jag runt lite grann och letar efter vakande fisk, hittar en fisk som går ca 30-40 meter från land och som vägrar komma närmre land.
Upp på cykeln och efter förflyttningen är det dags för vakspan igen. Hör ganska omgående ett tungt vak utan att kunna se från vart det kom. Men så kommer ett till, gott å väl inom kastradien.
Efter ett välriktat kast och ett par snabba hemtagningar ser jag hur öringen fullkomligt vräker sig över flugan i ytan.
Sicken syn, öringarna kan verkligen inte hålla sig borta från de förföriska ytskraparna.
Känner direkt att det är en stor fisk jag krokat, lugna tunga rusningar. Inga hopp, bara kamp, givande och tagande av lina om vart annat. Håvningen blir den besvärligaste biten då jag står lite illa till dessutom besulad i mina joggingskor. Men det löser sig ståendes på en sten, 10 cm under ytan. Dyngvåt om fötterna kan jag håva en riktigt kraftig och blank sommaröring. 60cm & 2,4 Kg. Nästan lika euforisk som Loreen.
60cm å 2,4Kg
När jag sen sitter och begrundar kvällen och min fångst kommer nästa vak. Även den fisken flyttar bra med vatten. Snabbt som bara den laddar jag igång spöt och även denna öring tar ytskraparn på första kastet. Helt grymt! Sicken utdelning i sommarnatten. Ibland stämmer bara allt. Denna öring satsar på fart och hopp. Men även denna fisk får syna håvgarnet till sist. Skön fight. Blir imponerad av fiskens form, liknar närmast en rugbyboll. 50cm och 1,7 i håven.
Fortsätter det så här blir det en riktigt trevlig sommar........

2 kommentarer:

  1. Härlig fisk och otroligt trevlig blogg!! Hit måste jag titta in oftare! :) Trevlig Midsommar!! :)

    SvaraRadera
  2. Tack skall du ha Sussi :-)
    Trevlig midsommar på dig också!

    //Andreas

    SvaraRadera