torsdag 28 juni 2012

Blåsigt nattfiske

Cool blå-skimrande ryggfena
Granstav ringde sent på tisdagskvällen och meddelade att han var på väg ut på nattfiske, givetvis var jag inte den som var den.
Vi startade fisket "utomskärs" men västanvinden piskade på ganska bra vilket gjorde det besvärligt för oss. Det är inte riktigt "stormfisket" man är ute efter på sommaren, inte enligt mitt tycke i alla fall, så det blev till att leta lävikar eller åtminstone platser där vinden inte kommer åt med full kraft.
Granstav testar av en liten vik med någorlunda möjligheter att presentera flugan på ett bra sätt. Och vips så har han landat en öring på måttet och tappat en annan.
För egen del går det trögt de första timmarna. Fiskar väl å andra sidan inte helhjärtat när det blåser som det gör.
Till sist hittar jag en fisk som vakar om vart annat i en strömkant som bildas vid en udde. Öringen är på min ytskrapare 5-6 gånger innan jag lyckas kroka den. Efter en kortare drill kan jag returnera en fet öring strax under måttet.
Kort därefter vakar det rejält igen och det verkar som att fisken har kommit in från djupen. Vi ser och hör även en del mindre vak som högst troligt kommer från sik. Vi landar också några sikar så våra aningar är inte helt fel. Men så ibland kommer det våldsamma attacker in mot land, eller ett kraftigare vak och då är det garanterat öring som är i farten.
Framåt 2-snåret på natten smäller det till på ytskraparen igen.
Bra tryck på denna öring. Tror först att det är storfisk på gång då den trugar tungt mot botten. Öringen ger dock med sig och Granstav hjälper till med håvningen. Det visar sig vara en mycket vackert tecknad sommaröring på 48cm. Ryggfenan skimrar i blått och den har täta svarta prickar, en elegant havsöring kort å gott.
Bra slut på den natten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar