fredag 5 april 2013

Där satt den!

65cm - 2,7 Kg
Jag hade ju planerat att vara ledig hela första veckan i April, ämmat för havsöringsfiske. Men då förhållandena vart, som de flesta redan känner till, en aning besvärliga så valde jag istället att spara dessa fiskedagar till ett senare tillfälle.
Första passet efter premiären blev istället ett kort "efter jobbet pass" under torsdagskvällen. Samma förhållanden som tidigare under veckan. Solsken, lågvatten och nordliga vindar. Inget drömscenario med andra ord. Fisket började också segt, inte en känning under första timmen inne på det grunda vattnet. Valde istället att byta taktik och söka mig till klippkanterna med närliggande djupkanter. När sedan vinden för ett kort ögonblick mojnade och vred över till väst small det. Kände direkt att det var en större fisk i tafsändan. Öringen var stark i de första 2-3 rusningarna men veknade ganska snabbt i det isande vattnet. Det visar sig vara en mycket vacker öring, riktigt bred över ryggen och i stort sett återhämtad efter leken, men det saknas såklart lite hull om magen. Ingen dålig start på säsongen direkt. Känns också riktigt bra att kunna återsätta denna årets första öring. 65cm och 2,7Kg. Tyvärr fick jag bara detta aningen kassa fotot på fisken då jag prioriterade återsättningen.
Några kast senare landade jag även en urstark öring på 48cm, något slank den också.
Bra andra pass för säsongen.

2 kommentarer:

  1. Jävligt gött. Behövligt i dessa istider :)

    SvaraRadera
  2. Precis...Den satt som en smäck :-)
    Kommer ni ner eller?
    Snart börjar fisket på allvar vettu....Eller har era goa 70cm is börjat ruttna bort?

    //Andreas

    SvaraRadera