fredag 3 maj 2013

Tidig fredagsmorgon!

Öringen vakade på riktigt grunt vatten...
Telefonen startade sin mistlur redan klockan 4 på morgonen och halvtimmen senare var man på plats nere vid havet. Vissa gånger känner man bara på sig att det kommer att bli bra och denna morgon infann sig den där känslan omgående. Känslan att öringen skulle vara på gång tidigt på morgonen innan solen stiger för högt och ställer till det. Många gånger har man ju haft fel också men inte denna gång skulle det visa sig.
När jag kommer fram till viken ser jag hur tärnorna dyker för fullt och efter lite spaning ser jag även att öringen är på plats inne på riktigt grunt vatten. Tror jag ser 2-3 öringar, kanske fler, som sakta simmar runt och äter något. Smygvadar ut mot fisken, hinner inte långt innan det pilar iväg två öringar som jag inte sett tidigare. Kastar mig sakta ut mot de öringar som jag först lokaliserade. Prickkastar mellan tång ruskorna. I tredje kastet drar det på en öring med full kraft. Det blir turbulens i vattnet och jag ser hur flera andra öringar skräms iväg när den krokade plöjer runt på det grunda vattnet. Vi snackar 20-30 centimeters djup.
Öringen, en välmatad silvertorped på dryga 40 centimeter, sätts tillbaka och jag vadar sakta in till land för att se om de andra fiskarna behagar komma tillbaka. De gör inte det och jag blindkastar lite grann ut mot djupare vatten utan resultat.
Byter plats och nu har även solen börjat masa sig upp från öster. Hittar en del vakande fisk, de flesta en bit utanför kastavstånd men ibland närmre land. Fortsätter mitt prick kastande på vakande öring och jag landar 3 stycken till. Alla som stöpta i samma form. Kring 40 centimeter och silverblanka. På tafsen hade jag en ljus liten fiskimitation hela passet.
Skön start på dagen innan jobbets förpliktelser.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar