lördag 19 april 2014

Påskaftons öring!

Jag stod högt upp på en klippa och gjorde riktigt långa kast i den nästan obefintliga men dock behjälpliga medvinden när påsköringen klev på. Med i stort sett hela fluglinan utanför spöt började öringen rusa direkt på backingen med en rasande fart. Lite halvspak blir man allt när man har noll kontroll på vad öringen håller på med. Linan ligger som ett S på ytan och öringen går upp i höga hopp där man inte alls förväntar sig att den skall vara. Efter årets fight lyckas jag efter mycket om och men i alla fall landa öringen. Sittandes som på en hästsadel över en såphal klippa. Inte helt lätt att ta sig dit, eller därifrån heller för den delen. Skapligt nöjd blir man, både för fisken och upplevelsen. En riktig silvertorped var det, 53cm och 1,7kg.

Innan jag landade fisken hade jag tappat 2 bra öringar som tog på ungefär samma sätt som den landade. Öringen vakade fantastiskt mycket men på långt avstånd. De gick på ca 50-60 meters avstånd för det mesta.
Då och då kom de närmre land och då gällde det att kasta prick med långa kast. Hade fyra lika ursinniga kontakter och landade en öring. Lagom frustrerande, därav kom påsk-öringen som en befrielse.
Fiskade med pyttesmå fiskimitationer hela dagen, kanske därav jag tappade ett par fiskar, då jag misstänkte att det var det som öringen plockade i ytan. Vilket besannades när den landade öringen spydde upp massvis med yngel som var cirka 15mm långa. Frustrerande men kanonmorgon på kusten denna påskafton!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar